14 svi Rashladni sustavi za električne motore
Elektromotori predstavljaju važan udio u industriji i procesima svuda oko nas.
Bez obzira na primjenu, upravljanje odvođenjem topline uobičajena je tema. Elektromotori se često odabiru na temelju određenog posla ili opterećenja. Kada električni motor radi, gubici rotora i statora stvaraju toplinu kojom se mora upravljati odgovarajućom metodom hlađenja. Učinkovito hlađenje ima značajan utjecaj na životni vijek vašeg motora te je održavanje optimalne razine temperature važno kako bi se izbjeglo smanjenje učinkovitosti elektromotora.
Osiguravanje pravilnog upravljanja rezultira pouzdanijim i robusnijim motorom s duljim vijekom trajanja.
Za električne motore dostupne su mnoge mogućnosti hlađenja. Optimalan izbor ovisi o primjeni, mjestu gdje je motor postavljen, radnom okruženju i nekoliko drugih čimbenika.
Najčešći tip AC motora je potpuno zatvoreni motor hlađen ventilatorom (TEFC), koji je opremljen vanjskim ventilatorom za prisilno hlađenje postavljenim na pogonski kraj (NDE) osovine, a rebra za hlađenje vode aksijalno duž vanjske površine okvira motora (dvosmjerna uporaba).
Sustav označavanja metoda hlađenja odnosi se na standard IEC 60034-6. Motori su potpuno zatvoreni dok se hlađenje generira prijenosom topline preko rebrastog kućišta s ventilatorom postavljenim na osovinu motora s vanjske strane motora i zaštićenim poklopcem ventilatora (IC 411 u skladu s IEC 60034-6). Ventilator je dizajniran na takav način da omogućuje opterećenje motora s nazivnim parametrima bez obzira na smjer vrtnje. Motori moraju biti montirani tako da zrak za hlađenje može strujati bez ikakvih prepreka. Otvori za dolazni zrak na poklopcu ventilatora moraju se otvoriti, a razmak između poklopca ventilatora i prepreke, koji mogu blokirati ulaz zraka, mora biti najmanje polovica veličine okvira motora izražena u mm.
Trofazni motori mogu raditi u određenim uvjetima kada je moguće ukloniti ventilator i poklopac ventilatora:
- u situaciji kada stroj ima vanjsku ventilaciju, tj. motor je u zračnoj struji vanjske ventilacije primjeren ili bolji od vlastite (IC418). U ovom slučaju motor ima iste karakteristike kao i samo ventilirani motor
- motori za posebne uvjete rada mogu biti opremljeni neovisno pogonjenim ventilatorom (IC416). Takvi motori konstruiraju se na zahtjev kupca
IC 410 – Hlađenje preko površine prirodnom konvekcijom i radijacijom. Zatvoreni motor je bez vanjskog ventilatora.
IC411 – Hlađenje preko ravnih i rebrastih površina kućišta motora ventilatorom, montiranim na osovinu.
IC416 – Hlađenje stranom ventilacijom sa svojim pogonom.
IC418 – Hlađenje zatvorenih motora u struji zraka nastalog radom pogonskog sustava motora (npr. pogona ventilatora).
Optimalna strategija hlađenja ovisi o primjeni, radnom okruženju i još mnogo toga. Da biste donijeli ispravnu odluku, možete se osloniti na Končar-MES koji će vam pružiti savjete i tehničku podršku. Tehnički tim ima bogato iskustvo i potpuno ažuriran pregled dostupnih alternativa te prednosti i nedostatke pojedinih opcija.